ouder/kind vertaling

Rinse de Vries vertaling@nl.linux.org
Sat, 4 May 2002 14:56:37 +0200

Op vrijdag 3 mei 2002 15:28, schreef Tino Meinen:
> [...]
> relay had staan of zo.
>
> Terugkomend op de ouder/kind vertaling
>
> Ik kwam er op tijdens het vertalen van gtk+ :

> Hetzelfde geld voor parent en child window.
> Kijk maar eens wat er met de volgende zin zou moeten gebeuren:
>
> "If this window should be destroyed when the parent is destroyed"
> "Of dit venster vernietigd moet worden als het oudervenster vernietigd
> is."
> (ja ik weet het zou eigenlijk "de ouder" moeten zijn, maar dat is
> helemaal onduidelijk)
>
> moedervenster klinkt hier beter en is meteen duidelijk.

Ik zou niet over 'vernietigen' spreken, maar over 'sluiten'

'Of dit vernster moet worden (af)gesloten als het moedervenster afgesloten
wordt'

Of zo:

'Of dit subvenster moet worden afgesloten als het bijhorende hoofdvenster
wordt afgesloten.'

> "X position of child widget"
> "X positie van kindwidget"
>
> dochterwidget klinkt wederom beter is ook duidelijk.
> bovendien, is kindwidget een soort samengesteld nederlands/engels woord.
> (Widget vertalen we niet)
> Hierdoor bestaat de kans dat je het in eerste instantie als een geheel
> engels woord gaat lezen (kind is ook een engels woord)
> bij dochterwidget bestaat dat gevaar niet omdat je meteen ziet dat
> dochter een nederlands woord is.

Is het niet
X-positie
?

> Nog twee kleine vraagjes.
>

> 1. Vertalen we window nu wel of niet?(venster/raam/kozijn?)
Window-venster
window border -vensterrand
windowframe -> vensterkader /vensterframe
window pane - deelvenster
window arangement - vensterschikking
cascading windows - trapgewijs gerangschikte vensters

> 2. is het de widget of het widget?
de widget

Rinse