alle vogels leggen een ...

Rinse de Vries vertaling@nl.linux.org
Sat, 22 Jun 2002 01:28:06 +0200

Op vrijdag 21 juni 2002 14:40, schreef T. Steneker:
> Rinse de Vries schreef:

> Je hebt Kmail in elk geval niet ingesteld op Unicode om dit bericht te
> verzenden, je hebt hiervoor nl. US-ASCII gebruikt.
Klopt, voor verzending geburik ik altijd een standaardcodering.

> Ik heb begrepen dat Kmail 1.4 geen UTF-8 ondersteund, alleen UTF-7. Ik
> gebruik UTF-8 om mijn berichten te verzenden. Krijg je ook geen lange ij op
> je scherm indien je in je HTML 4 compliant browser een HTML bestand
> opent met daarin de codes &306; en &307;?
Ik heb de links uit deze discussie bekeken met Konqueror, en die toont wel de
ij als 1 teken. Dus dat zit wel goed.
KMail geeft als codering utf8, dus dan neem ik aan dat het ook utf8 is ;)
Maar het kan zijn dat het lettertype in KMail gewoon geen ij heeft.

> Lettertypen die de ij niet hebben zijn overigens incompleet en dienen
> aangepast te worden. De meeste makers van een lettertype zullen
> waarschijnlijk niet te beroerd zijn om dit te doen. (Al zullen ze er
> misschien niet veel prioriteit aan geven.)

Ik ben bang dat zoiets niet snel van de grond komt. Hoeveel lettertypen onder
Unix hebben bijv. het guldenteken?

> Dat de gebruiker het verschil niet altijd zal zien, daar heb je gelijk in.
> Dit is afhankelijk van het gebruikte lettertype. In lettertypes met
> variabele tekenbreedte zal dit verschil niet zo snel opvallen, bij
> gebruik van een vaste tekenbreedte is het verschil duidelijk zichtbaar.
> Sommige programma's stellen de gebruiker zelf in staat om te kiezen welk
> lettertype gebruikt wordt.

Klpt, en als we teruggaan naar de gui-vertaling, is het dan verstandig om te
kiezen voor een vaste ij ipv i j als ij. Het gevaar is dat wanneer de
gebruiker een ander lettertype definieert in het configuratiecentrum van
bijv. kde of gnome, dat er dan opeens overal vraagtekens of blokjes
verschijnen op de plek waar een ij hoort te staan. Bij het gebruik van
non-proportionele letters heb je natuurlijk wel dat je opeens een erg brede
spatiering hebt tussen de i en j, maar dat is imho minder ernstig.

Rinse