default:LTR

Tino Meinen vertaling@nl.linux.org
17 Jun 2002 22:07:56 +0200

Op ma 17-06-2002, om 13:00 schreef Taco Witte:
> Reinout van Schouwen heeft geschreven:
> [snap]

> Daar ben ik het mee eens. In Mozilla heb ik ook gekozen voor pictogram.
>
> Met groet,
> Taco

Ik dacht: ben ik nou gek?
Ik heb het vandaag aan 8 verschillende mensen gevraagd: "Hoe heten die
dingen die op je bureuablad staan?"
Met 8 keer als antwoord "je bedoelt die icoontjes?".

Daarnaast heb ik 2 mensen ongevraagd het woord icoon horen zeggen toen
ze het over die dingen hadden.

Icoon 100% score. Pictogram 0 %

Je bent toch hoop ik niet van mening dat de enige juiste vertaling van
email 'electronische post' is?

Als mensen email zien staan denken ze ook niet in de eerste plaats aan
dat glazuur dat in de oven hard wordt, terwijl dat toch eigenlijk de
oorspronkelijke betekenis is.
(en ja, ik schrijf email altijd zonder streepje)

Net als icoon heeft het woord er een betekenis bijgekregen.
Mijn veldtest vandaag heeft uitgewezen dat mensen het woord icoon
gebruiken en niet pictogram.

Ik ben van mening dat we ook vooral pragmatisch moeten zijn in onze
vertalingen. Als iedereen het zo noemt en zo herkent, dan moeten we het
ook zo gebruiken.

Tino Meinen