nano-1.1.5 (0%, 295 untranslated)

Branko Collin vertaling@nl.linux.org
Tue, 8 Jan 2002 13:35:54 +0100

On 8 Jan 2002, at 11:27, Jan Nieuwenhuizen wrote:

> Nee hoor, dat is veel te bescheiden.  Je bent creatief bezig, en hebt
> copyright op wat je maakt.

> Wijzigingen wel, maar het is de vraag of een vertaling een wijziging
> is.

Ja hoor, een vertaling is een afgeleid werk. Je hebt na een vertaling
met twee dingen te maken: het copyright op de vertaling en het
copyright op het oorspronkelijke werk. De oorspronkelijke auteur
heeft copyright op beide werken, de vertaler alleen op de vertaling.

Nu kun je je met namen van menu-items, foutmeldingen en knoppen
afvragen of ze onderscheidend genoeg zijn om onder het auteursrecht
vallen, maar de hele collectie van strings is wel degelijk
auteursrechtelijk beschermd.

> Tja.  Ik bedoel, je kunt wel fijn weigeren, maar dat is iets wat je in
> je eentje doet.  Je weet al vantevoren dat er een copyright assignment
> nodig is bij bepaalde projecten; dus mag best een vertaling maken en
> dan `lekker papieren weigeren'.

Ach, je kunt altijd forken, en als het GNU-project inderdaad eist dat
je je rechten overdraagt, dan zal dat forken vroeg of laat ook
gebeuren.

--
branko collin
collin@xs4all.nl