nano-1.1.5 (0%, 295 untranslated)

Jan Nieuwenhuizen vertaling@nl.linux.org
08 Jan 2002 11:26:15 +0100

"Branko Collin" <collin@xs4all.nl> writes:

> Heet jij Google? Als ik het Google had willen vragen, had ik dat wel
> gedaan, want Google is mijn vriend.

Ja, sorrie hoor.  Ik hou niet zo van dingen uitleggen waarvan ik
aanneem dat je vriend google je die beter kan uitleggen.

> Nu heb ik toch maar eens die links van je opgezocht, maar zoals
> verwacht ben ik er geen steek wijzer van geworden. Alleen maar meer
> juridisch jargon zonder uitleg.

Onder de eerste link van

>    http://google.com/search?q=gnu+copyright+assignment&btnG=Google+Search

staat:

    Under US copyright law, which is the law under which most free
    software programs have historically been first published, there
    are very substantial procedural advantages to registration of
    copyright. And despite the broad right of distribution conveyed by
    the GPL, enforcement of copyright is generally not possible for
    distributors: only the copyright holder or someone having
    assignment of the copyright can enforce the license. If there are
    multiple authors of a copyrighted work, successful enforcement
    depends on having the cooperation of all authors.

Kort door de bocht: alleen de houder van het copyright kan
GPL-misbruik verdedigen; wanneer er meer dan 1 auteur in een project
is, hang te effectiviteit van de GPL af van de mate van samenwerking
van de auteurs.

Dus, het is verdedigbaar te stellen dat de GPL alleen garanties van
vrijheid zal kunnen bieden wanneer het copyright bij 1 rechtspersoon
ligt.

    In order to make sure that all of our copyrights can meet the
    recordkeeping and other requirements of registration, and in order
    to be able to enforce the GPL most effectively, FSF requires that
    each author of code incorporated in FSF projects provide a
    copyright assignment, and, where appropriate, a disclaimer of any
    work-for-hire ownership claims by the programmer's employer. That
    way we can be sure that all the code in FSF projects is free code,
    whose freedom we can most effectively protect, and therefore on
    which other developers can completely rely.

De FSF wil natuurlijk dat de GPL verdedigbaar (in geval van rechtzaak)
is bij al hun projecten, en vereist dus copyright assignment.

Tussen haakjes: ik weet niets van amerikaans recht en mijn eigen
'oplossing' van daarnet (post vertaling dan hier) was wat voorbarig.

Ik nam aan dat iets gepost naar een publiek internet forum, met
daarbij de tag 'I hereby put this in the public domain', genoeg zou
zijn om afstand te doen van copyright, maar daar schijnt nog iets
harigs te zijn.  Meer later.

Jan.

--
Jan Nieuwenhuizen <janneke@gnu.org> | GNU LilyPond - The music typesetter