Database creator for .po and .pot files (fwd)

Rinse de Vries vertaling@nl.linux.org
Sun, 14 Apr 2002 12:23:38 +0200

Op zaterdag 13 april 2002 23:35, schreef u:
> Hallo Rinse,
>
> sorry voor de late reactie...
Geen probleem :)

> Ik heb het geinstalleerd maar vind het onoverzichtelijker dan
> wat ik tot nu toe heb gebruikt. Maargoed, is wellicht een kwestie van
> wennen.
Yep, verder kun je KBabel natuurlijk naar eigen wens inrichten door de
werkbalken op te schonen (bevatten wel erg veel knoppen :) en door eigen
toetsencombinaties aan te leggen (ik ga via Pageup en PageDown naar de
volgende fuzzy of onvertaalde ingang)

 Hoe bouw je in KBabel een database van bestaande .po en .mo
> bestanden?

mo-bestanden werken niet in KBabel. als je deze functie mist adviseer ik je
om een bugrapport met als severity "wishlist" in te dienen :)

Verder werkt het als volgt:

(De namen van de instellingen in deze uitleg kunnen licht afwijken met jouw
versie van kbabel, afhankelijk van welke versie je gebruikt)

Database aanmaken:
Ga in kbabel naar "instellingen->woordenboek instellen->vertalingen database"
Klik op tabblad "database"
Vul bij "databasemap" de plek in waar de database aangelegd moet worden.
Bijv.
/home/reinout/.kde2/share/apps/kbabeldict/dbsearchengine/
Klik vervolgens op de knop "map en onderliggende mappen doorzoeken" en blader
naar de hoofdmap met de boomtstructuur van po-bestanden
Klik op OK.
De database wordt nu aangelegd.
Activeer eventueel de optie "automatisch een ingang aan de database
toevoegen" om de database automatisch up to date te houden met je eigen
vertaalwerk.

database gebruiken:
Verschillende mogelijkheden:
1) bepaalde string zoeken -> klik met je rechter muisknop in de engelstalige
string en kies in het menu voor "Tekst zoeken->Vertalingen database", of
gebruik de corresponderende werkbalkknoppen of menu-ingangen.
2) deel van string zoeken: Selecteer een woord of zinsdeel, klik met je
rechter muisknop en kies in het menu voor "Gemarkeerde tekst
zoeken->Vertalingen database", of gebruik de corresponderende werkbalkknoppen
of menu-ingangen.
3) automatisch zoeken:  ga naar "Instellingen->KBabel instellen". Ga naar
sectie "Zoeken". Vink de optie "Zoeken automatisch starten" aan en kies het
juiste woordenboek.

> Geen flauw idee. Is dat een discussiepunt wanneer je je louter baseert op
> andere databases (zijnde verzamelingen po-bestanden) en niet zelf nieuwe
> gegevens toevoegt of er geld mee verdient?

Nee. Zelf gegevens toevoegen is geen probleem, alle po-bestanden zijn online
te vinden en zouden met een geautomatiseerd mechanisme kunnen worden
toegevoegd aan de database. Dat scheelt bovendien een hoop werk, aangezien de
meeste po-bestanden bijna dagelijks/wekelijks aangepast worden.

Problemen kunnen ontstaan als de inhoud gebruikt wordt voor
software-ontwikkeling met een andere licentie, of dat nu commercieel bedoelt
is of niet.
Bijvoorbeeld, staat het GPL toe dat het werk dat onder die licentie valt
gebruikt wordt in software met een BSd-licentie?

Rinse