Database creator for .po and .pot files (fwd)

Rinse de Vries vertaling@nl.linux.org
Mon, 8 Apr 2002 22:47:33 +0200

Op maandag 8 april 2002 22:25, schreef u:

> Gtranslator heb ik gisteren even geinstalleerd en "it shows promise" maar
> het translation memory ben ik nog niet erg van onder de indruk. Dan doet
> poEdit het nog beter.

Ken je KBabel al?

De vertalingen-database ervan werkt voor ons team fantastisch.
Het programma is in staat om zelf ruwe vertalingen te maken aan de hand van
matchings uit de database.
Eenvoudige applicaties worden op die manier vaak 40-60% vertaald. Verder kan
kbabel tijdens het vertalen automatisch suggesties geven van strings die voor
een bepaald percentage overeenkomen.
Als laatste kun je met kbabel ook po-bestanden andere talen (bijv. het Duits)
gebruiken als referentie.
De vertalingendatabase wordt momenteel door ons vooral gebruikt om de
vertaling van KDE zo consistent mogelijk te krijgen. KBabel is hiervoor
ideaal omdat je bij het bladeren naar elke string onmiddelijk een lijst
krijgt met vergelijkbare strings. Door op zo'n string te dubbelklikken wordt
een nieuw venster geopend, met daarin het betreffende po-bestand. Zo kun je
snel inconsistenties e.d. verhelpen.

Wat een algemene database betreft:
Op zich een leuk idee.
1 mogelijk probleempuntje, hoe zit het met de auteursrechten en licenties?

Rinse