Peer review

Branko Collin vertaling@nl.linux.org
Thu, 27 Dec 2001 14:28:23 +0100

On 27 Dec 2001, at 2:15, Vincent wrote:

> Ik stuur dit e-mailtje meteen door naar nl@li.org en
> vertaling@nl.linux.org.
>
> Die laatste ben ik niet zeker van of het wel correct is. Ik hoor graag
> van mensen of het nu de nieuwe e-maillijst moet worden of dat we het
> bij de oude houden (die naar mijn mening ook prima voldoet)

Hm, smaken verschillen, vrees ik: geen archief, geen aanspreekpunt,
de auteur is altijd Dutch GNU/Li, gratis spam en dan vergeet ik vast
nog wat dingen. :-(

> Ook zou het melden van nieuwe vertalingen in de e-mail lijst nuttig
> kunnen zijn. Dan kunnen anderen de vertaling bekijken en commentaar
> leveren. Het is alleen in de praktijk gebleken dat er weinig
> commentaar te vinden is. Enige maanden geleden heb ik een vertaling
> gepost op nl@li.org (ik weet niet eens meer waarvan, ik gok galeon) en
> ik kreeg na enige tijd 1(!!) antwoord. Dat was van Branko Collin. Hij
> had een paar opmerkingen / vragen.

Tja, ik heb me daar toen wel heel eventjes ingestort, maar het is nog
best veel werk.

Als ik de GIMP-vertaling eenmaal af heb (nog een kwart plug-ins en
dan de perl-fu vertalingen), dan ga ik daar wel mee de hort op. Niet
alleen hier, maar ook bij de gebruikers van andere grafische
pakketten.

Waar ik namelijk voornamelijk in geinteresseerd ben, is te zien of ik
het jargon wel goed vertaal (wat is dodge/burn, wat is een channel,
wat is hue, etc.).

Daarnaast lijkt het voor mij interessant om met vertalers te
discussieren van geGTKde vrije software voor de desktop. Daar zou ik
dan interfacetermen mee kunnen vastleggen.

Bij het peer-reviewen van andere software heb ik, zelfs als ik weet
wat de software doet, naar verwachting al gauw iets van "waar gaat
dit over?"

Nou ja, eerst maar eens Linux installeren (zegt 'ie al een half
jaar).

--
branko collin
collin@xs4all.nl