Vertaling.nl.linux.org website woordenboek

Rinse vertaling@nl.linux.org
Sun, 23 Dec 2001 23:21:19 +0100

----- Original Message -----
From: Vincent van Adrighem <V.vanAdrighem@dirck.mine.nu>
To: <vertaling@nl.linux.org>
Sent: Sunday, December 23, 2001 3:56 PM
Subject: Re: Vertaling.nl.linux.org website woordenboek

> WHOA! Snelle mailing lijst is dit. Handig.
>
> Ivo Timmermans heeft geschreven:

> Ik zou graag een versie van die scripts willen hebben als dat mogelijk is.
> Want met z'n allen 1 database lijkt me nuttiger dan dat ieder project zijn
> eigen database bijhoudt. Dan moet alles minstens 3 keer (gnome, KDE, GNU)
> gedaan worden???

Op www.kde.nl is een woordenboek te vinden voor de KDE-vertaling. Deze is
ook afgeleid van die van Ivo timmermans.
Voor de KDE-vertaling zelf gebruik ik overigens geen apart
online-woordenboek meer.  KBabel (een Gettext-vertaalprogramma, te
vergelijken met GTranslator) onttrekt uit de KDE-vertalingen in de
cvs-sandbox nmlk zelf een woordenboek-database die vanuit kbabel of via een
aparte applicatie (kbabeldict) doorzocht kan worden; en een database met
alle strings uit het cvs die door KBabel als suggestie gegeven (kunnen)
worden bij nieuwe en fuzzy strings. Door de omvang van de kdevertaling (zo'n
35.000 strings) kan KBabel inmiddels via een "ruwe vertaling" tot 50%
correcte vertalingen automatisch genereren bij eenvoudige applicaties...
KBabel vult zijn database bovendien automatisch aan met nieuwe strings die
je aan het vertalen bent en met de strings uit het cvs die door anderen zijn
toegevoegd.

Een nadeel van een gezamelijke database is dat bijv. KDE en Gnome andere
afspraken hebben over hoe iets vertaald wordt

(bijv. KDE vertaalt "save as" als "opslaan als" , terwijl Gnome dat vertaald
als "bewaar als".)

Er zal dus door de verschillende projecten eerst een standaard moeten worden
neergezet alvorens er met 1 database gewerkt kan worden.

Rinse