[persbericht] Vrijschrift blij met parlementair onderzoek auteursrecht
Wiebe van der Worp
wiebe at vrijschrift.org
Tue Jan 22 23:57:04 CET 2008
== Persbericht Vrijschrift, 22 januari 2008 ==
= Vrijschrift blij met parlementair onderzoek auteursrecht =
In een open brief aan Minister Hirsch Ballin en de Kamercommissie voor
Justitie kaart Vrijschrift knelpunten aan die veroorzaakt worden door
overdadig auteursrecht. Deze zijn samen te vatten tot de volgende punten:
* De duur van het auteursrecht is te lang
* De reikwijdte van het auteursrecht is te breed
* De auteurswet is overmatig complex
* Uitgevers claimen ten-onrechte auteursrecht (copyfraud)
* Heffingen zijn onwerkbaar en onrechtvaardig
"De brief biedt politici een handvat om problemen op te lossen. Het
parlementair onderzoek kan een kentering veroorzaken en ik hoop dat de
politiek die kans met beide handen grijpt", aldus de opsteller van de
brief, Jeroen Hellingman.
== Bijlagen en links ==
* open_brief_auteursrecht.odf (Open Document Format)
* open_brief_auteursrecht.pdf (Portable Document Format)
* http://wiki.vrijschrift.org/parlementair_onderzoek_auteursrecht
== Contact ==
Jeroen Hellingman, bestuurslid Vrijschrift
jhellingman at vrijschrift.org
tel.: 030 68 75 444
Wiebe van der Worp, voorzitter Vrijschrift
wiebe at vrijschrift.org
tel.: 06 455 939 82
== Over vrijschrift ==
Vrijschrift werkt aan bewustwording van de economische en
maatschappelijke betekenis van vrije kennis en cultuur voor de
samenleving. Vrijschrift heeft een beschermende en bevorderende rol.
Internationaal werkt Vrijschrift samen met de Foundation for a Free
Information Infrastructure, de Free Software Foundation Europe, Project
Gutenberg en vele andere organisaties.
== Tekst ==
(zie ook bijlagen)
Van: Stichting Vrijschrift.org Trekwei 7, 8711 GR Workum, The
Netherlands office at vrijschrift.org , +31 515 54 34 34
Aan: Ministerie van Justitie t.a.v. de Minister van Justitie, Dhr.
E.M.H. Hirsch Ballin en t.a.v. de Tweede-Kamercommissie voor Justitie
Postbus 20301 2500 EH Den Haag
Workum, 21 januari 2008
' Open brief over knelpunten in het auteursrecht aan de Werkgroep
knelpunten auteursrecht, i. o. '
Naar ik vernam wordt er een parlementaire werkgroep opgericht voor een
onderzoek naar de knelpunten in het auteursrecht. Als bestuurslid van
Stichting Vrijschrift, en actief vrijwilliger van Project Gutenberg ben
ik hier heel blij mee. De problemen met het huidige auteursrecht zijn
zeer groot.
De discussie hoe auteursrecht aangepast moet worden aan het
internettijdperk lijkt met name te gaan over de vraag of heffingen op
MP3 spelers noodzakelijk zijn, en over de vraag hoe vermeende “gaten” in
de handhaving gedicht moeten worden. Hiervoor worden naar Amerikaans
voorbeeld draconische maatregelen overwogen, die van het Internet een
soort politiestaat proberen te maken, waarin bijvoorbeeld nauwelijks
meer plaats is voor privacy. Dit met name om de financiële belangen van
“Hollywood” en “Redmond” (Microsoft) te behartigen. Dit mogen we niet
accepteren. Op termijn zullen zulke maatregelen averechts werken.
De problemen met het auteursrecht zijn echter niet alleen
handhavingsproblemen. Door de opkomst van het internet is de uitgave en
distributie van cultuur gedemocratiseerd (een verandering ten goede!),
en is iedereen in potentie een uitgever geworden. Iedereen heeft dus nu
met auteursrecht te maken. De Auteurswet 1912, van oorsprong een wet ter
bescherming van de auteurs, zoals de naam al zegt, dient nu vooral de
belangen van distributeurs als uitgeverijen, platen- en
filmmaatschappijen. Door de opkomst van het internet is er weinig
behoefte meer aan de diensten van deze bedrijven, terwijl het makerschap
door moderne technieken voor iedereen onder handbereik is gekomen.
Oorspronkelijk bescheiden in reikwijdte en duur is het auteursrecht door
wetgeving en jurisprudentie zozeer uitgedijd dat het maatschappelijk
draagvlak begint af te brokkelen. Dat blijkt onder meer door de opkomst
van “Piratenpartijen” in vele Europese landen, ondanks de prikkelende
naam een zeer serieus te nemen beweging. Als gevestigde politieke
partijen doorgaan op de heilloze weg van repressie ten behoeve van de
uitgeverskartels die de creativiteit missen om gebruik te maken van de
mogelijkheden van het internet, de goeden niet te na gesproken, zullen
dergelijke groepen steeds meer gehoor krijgen bij de kiezers.
Er is een bezinning nodig of het huidige auteursrecht nog wel van deze
tijd is. Het auteursrecht is zover doorgeschoten dat het de acceptatie
van het publiek verloren heeft. Het is nodig dat we met het auteursrecht
terugkeren naar wat hiervan oorspronkelijk de bedoeling was. Een
vierslag van investeringsbescherming, bevordering van het culturele,
wetenschappelijke en politieke bevat, erkenning van de inspanning en de
persoonlijkheidsrechten van makers. Een politiek instrument voor het
bereiken van een publiek doel: het verrijken van ons cultureel erfgoed.
Auteursrecht gaat niet alleen om geld. Het gaat niet om het strafrecht
in stelling te brengen om de tijd terug te draaien en de verworvenheden
van Internet op het spel te zetten. Door de handhaving te verschuiven
naar de strafrechtelijke sfeer worden bovendien distributeurs
“gesubsidieerd” die dat heel goed zelf zouden kunnen betalen.
Auteursrecht was tot voor kort een onderwerp dat weinig politieke
belangstelling genoot. Dat gaf belangengroepen vrij spel om te lobbyen
voor een steeds langere duur en een steeds grotere breedte van het
auteursrecht, vooral ook op Europees niveau, met zijn beruchte
“democratisch tekort”. Daardoor wordt het meer diffuse algemeen belang
uit het oog verloren, en is de complexiteit van de wet enorm toegenomen.
Het belonen van rechthebbenden (veelal niet de makers maar
tussenpersonen) wordt tegenwoordig ten onrechte beschouwd als het doel
van het auteursrecht, niet als een middel om een ruim aanbod van werken
voor het grote publiek te verkrijgen. Sterker: de huidige Auteurswet
staat dit doel inmiddels in de weg omdat creatieven steeds vaker
geconfronteerd worden met de problemen van een moeizame 'clearing' van
rechten van werken van anderen die op de een of andere manier figureren
in hun werken. Denk aan de moeilijkheden die filmmakers ondervinden als
er toevallig “Happy Birthday” wordt gezongen in een film.
Terwijl op het eerste gezicht vooral schade ontstaat door een gebrekkige
handhaving van het auteursrecht, ontstaat er in werkelijkheid vooral
culturele schade door een te verstrekkend auteursrecht. Hoe groot die
schade is, is moeilijk te meten, omdat deze onzichtbaar blijft door het
niet ontstaan van werken, of niet genoten uitingen. De belangen van
rechthebbenden zijn veel beperkter maar duidelijker: een verlenging van
het auteursrecht betekent nog wat meer jaartjes inkomsten uit royalty's.
'Het is aan de wetgever dit te doorzien en de balans te herstellen.'
Hieronder zal ik een aantal concrete voorstellen uitwerken. Ik begrijp
dat mijn voorstellen verstrekkend zijn maar het uiteindelijke resultaat
zal een verjonging en verrijking van het gehele culturele landschap
zijn, die iedereen ten goede zal komen, niet in de laatste plaats
auteursrechthebbenden zelf. Ik durf te stellen dat we met een drastische
hervorming van het auteursrecht een culturele vernieuwing en verrijking
zullen zien ontstaan, die zijn weerga in de geschiedenis niet kent en
een enorme groei van zowel de markt als het aanbod, juist omdat
uitgevers niet tot in lengte van jaren een paar succesnummers kunnen
uitmelken.
Het is overigens opmerkelijk om te constateren dat er langzamerhand een
tweedeling ontstaat tussen enerzijds innovatieve distributeurs die de
bakens verzetten als het getij verloopt, en de nieuwe kansen grijpen die
de nieuwe media bieden, en anderzijds conservatieve krachten die tot
elke prijs het leven van hun oude melkkoeien proberen te rekken, en
conservatieve politici voor hun karretje weten te spannen. De
complexiteit van het onderwerp wordt handig uitgebuit, onder meer door
artiesten naar voren te schuiven die met tendentieuze verhalen komen.
Dat het ook anders kan kwam bijvoorbeeld onlangs aan de orde in een
uitzending van NOVA (18 januari) die liet zien dat menige
platenmaatschappij en -handelaar zich al lang heeft aangepast, een
ontwikkeling die overigens al veel eerder was voorspeld door
toonaangevende economen als dr. Wilfried Dolfsma.
Ik ga hierna in wat meer detail op de belangrijkste problemen in.
=== 1. De duur van het auteursrecht is te lang ===
Na allerlei wetswijzigingen duurt het auteursrecht tegenwoordig tot
liefst zeventig jaar na de dood van de auteur.
Een korte opsomming van de gevolgen:
* Creatief hergebruik van werken is niet mogelijk, omdat
rechthebbenden, vaak nabestaanden of grote conglomeraten van
uitgeverijen dergelijk hergebruik niet willen toestaan, of niet eens de
moeite willen nemen op dergelijke verzoeken te reageren. Juist dit
hergebruik is essentieel voor een sterke en pluriforme culturele
ontwikkeling.
* Het overgrote deel van de werken waarop auteursrecht rust is niet op
de markt beschikbaar. Werken zijn effectief niet beschikbaar, omdat het
economisch niet interessant is deze uit te geven, hoewel er bij bepaalde
groepen nog zeker belangstelling voor is.
* Unieke kwetsbare exemplaren van werken kunnen niet bewaard of
ontsloten worden, omdat kopiëren niet toegestaan is.
* Werken zijn niet beschikbaar, omdat de auteursrechten na zo'n lange
periode niet meer traceerbaar zijn.
* Werken zijn niet beschikbaar, ondanks dat ze in het publiek domein
zijn, omdat de overlijdensdata van auteurs niet traceerbaar zijn.
De laatste ronde van verlengingen, in 1995, waarbij het auteursrecht van
vijftig naar zeventig jaar na de dood van de auteur gingen, heeft
absoluut niets aan extra cultuur (het doel van auteursrecht) opgeleverd,
maar wel grote extra kosten voor het publiek met zich mee gebracht.
Steeds meer economische studies wijzen erop dat een duur van het
auteursrecht ergens tussen de vijf en vijfentwintig jaar (vanaf
publicatie) economisch gezien optimaal is. Ik stel voor in de toekomst
naar deze termijn toe te werken. Ik besef dat de huidige termijn helaas
vastgetimmerd is in internationale verdragen, maar kan u een uitgewerkt
voorstel toesturen hoe hier juridisch omheen te werken is via een
uitruil van BTW (of invoering van een belasting op het publiek domein
als percentage van inkomsten uit auteursrecht) voor rechten.
'Voorstel:' verkort duur auteursrecht tot twintig jaar na publicatie.
Voer een overgangstermijn van twintig jaar in, en vorm in die tijd de
betreffende internationale verdragen om, of heb de politieke moed ze
eenzijdig op te zeggen. (Er zullen uiteindelijk genoeg medestanders
zijn, en één partij zal als eerste de vinger op de zere plek moeten leggen.)
=== 2. De reikwijdte van het auteursrecht is te breed. ===
Voor bijna elk minimaal hergebruik moet tegenwoordig toestemming
verkregen worden. Dit zet een rem op creatief hergebruik van werken, en
veroorzaakt en enorme administratieve overhead. Scholen krijgen
rekeningen voor het op de ramen schilderen (door handige ouders);
documentairemakers moeten betalen voor afdrukken die op T-shirts van
geïnterviewden staan, enz. Dit systeem staat echter echte culturele
innovatie en creativiteit in de weg.
Ons Nederlandse auteursrecht kent een “gesloten systeem” van
beperkingen, dat het (her-)gebruik van werken waarop auteursrecht rust
zonder toestemming van de auteur sterk aan banden legt. Het Amerikaanse
auteursrecht kent daarentegen een systeem van “fair use”, dat hergebruik
binnen redelijke grenzen toestaat, ook in vormen die niet precies in de
wet zijn vastgelegd. Dit hoeft niet ten koste van de eenvoud te gaan,
zoals de Amerikaanse drievoudige standaard voor "fair use" laat zien.
Door de Amerikaanse “fair use” doctrine hebben zich in de VS
toepassingen kunnen ontwikkelen, die in Europa waarschijnlijk gesneuveld
zouden zijn op het rechthebbendenaltaar, zoals de Google zoekmachine en
Google Book Search (Die bovendien in de VS alle boeken tot 1922 toont,
en hier beperkt is tot boeken van voor circa 1865). Tekenend is ook dat
ondanks de Europese databanken richtlijn de markt voor databanken in de
VS, dat een dergelijke richtlijn niet kent, zeker zeven keer zo groot is
als die in Europa. Het mag duidelijk zijn dat ik in de vorige zin liever
“dankzij” dan “ondanks” schrijf.
'Voorstel:' voer ruime normen voor “redelijk gebruik” in.
=== 3. De auteurswet is overmatig complex. ===
De auteurswet in de loop der jaren bovenmatig complex geworden. Zolang
het het recht van een kleine groep van specialisten was, is dit
misschien nog wel te accepteren. Met de opkomst van het internet zijn
voor het eerst gewone burgers uitgevers geworden, en moet de wetgeving
duidelijk zijn voor grote groepen. Dit betekent dat we af moeten van de
hele reeks uitzonderingen en uitzonderingen op uitzonderingen. Weg met
de verschillende behandeling van allerlei categorieën van werken, en weg
met het onderscheid tussen auteursrecht en naburige rechten.
De wet moet in essentie op vier A4-tjes passen, en door de gemiddelde
burger te volgen zijn. Zij moet kunnen rekenen op brede maatschappelijke
acceptatie. In een democratisch systeem horen geen wetten die door de
overgrote meerderheid van de bevolking geschonden worden; het gedogen
van wetsovertredingen is een teken dat de politiek heeft gefaald.
Het moet eenvoudig zijn vast te stellen of op een werk auteursrecht rust
of niet. Een verplichte korte aanduiding en opname in een publiek
register van werken lijken mij hiervoor werkbare middelen.
Een hervormde Auteurswet dient zich exclusief te richten op communicatie
naar het publiek. Het traditionele exclusieve recht op kopiëren kan
worden afgeschaft, en vervangen door het (al bestaande) exclusieve recht
op communicatie naar het publiek. Dit heeft als groot voordeel dat dit
controleerbaar en overzichtelijk is, in tegenstelling tot het kopiëren
dat nauwelijks te volgen is nu iedereen de beschikking heeft over computers.
Hoe radicaal dit voorstel ook moge lijken, Dirk Visser, inmiddels
hoogleraar in Leiden, stelde al meer dan tien jaar geleden in zijn
dissertatie een “auteursrecht op toegang” voor. Het auteursrecht moet
zich beperken tot een recht op openbaarmaking. Het
verveelvoudigingsrecht stamt uit de tijd dat drukwerken nog met de hand
gezet werden en het kopiëren van muziekdragers een kostbaar karwei was
dat onvermijdelijk tot ernstig kwaliteitsverlies leidde. Visser was
destijds zijn tijd vooruit. Maar met het huidige “Web 2.0” zijn zijn
ideeën volop actueel.
'Voorstel:' maak alleen communicatie naar het publiek een exclusief recht.
=== 4. Uitgevers claimen ten-onrechte auteursrecht (copyfraud). ===
Regelmatig komt het voor werken in het publiek domein worden aangeboden,
met daarop prominent een auteursrechten claim. Vanwege de complexiteit
van de Auteurswet kunnen hierdoor burgers er vanaf zien hun rechten te
gebruiken. Typische voorbeelden zijn herdrukken van klassiekers of
reproducties van kunstwerken. Ook de Nederlandse overheid maakt zich
hieraan schuldig. (Bijvoorbeeld het Rijksmuseum in Amsterdam).
We zien ook dat uitgevers vaak eenzijdig proberen de reikwijdte van het
auteursrecht op te rekken. Het zijn net Rupsjes-nooit-genoeg. Zo wordt
bij digitale producten vaak voorbijgegaan aan de uitputtingsleer, en
beweren uitgevers dat doorverkoop verboden is. Zo zien we in het
Verenigd Koninkrijk dat kopieermachines uit bibliotheken verwijderd
moeten worden, enz.
'Voorstel:' maak het recht werken in het publiek domein een positief
recht, en maak het ten onrechte claimen van auteursrecht strafbaar (als
inbreuk op het publiek domein) op dezelfde manier als inbreuk op het
auteursrecht dat is. Zorg dat ieder lid van het publiek beëindiging van
inbreuk op het publiek domein kan eisen.
=== 5. Heffingen zijn onwerkbaar en onrechtvaardig. ===
De huidige uitvoeringspraktijk door verschillende stichtingen van de
heffingen is rampzalig, en zou per direct overgedragen moeten worden aan
een onafhankelijke overheidsinstantie die onder controle van het
parlement staat, en moet voldoen aan de wet openbaarheid bestuur. Ik
denk hierbij aan de belastingdienst.
Los van de uitvoeringspraktijk is het systeem van heffingen ook
principieel onhoudbaar.
A. 'Er is geen rechtvaardige verdeelsleutel.' Hiervan zijn met name
kleinere rechthebbenden, die niet bij een rechtenorganisatie zijn
aangesloten, dan wel recht zouden hebben op een dusdanig klein gedeelte
van de heffingsinkomsten aanspraak kunnen maken dat de
administratiekosten de opbrengsten overtreffen.
Collectief vormt deze groep waarschijnlijk wel de grootste groep (denk
aan de lokale partijen bij gemeenteraadsverkiezingen), en willen we die
groep, in het kader van de culturele diversiteit, juist ondersteunen.
Door het heffingensysteem krijgt deze groep de grootste kosten (wel
betalen voor media, maar niet ontvangen).
Een consequente verdeling van de inkomsten uit heffingen is ook daarom
onhaalbaar omdat het auteursrechtelijke werkbegrip zeer ruim is. Het
auteursrecht dekt niet alleen kunstwerken, maar iedere uiting met
minimale originaliteit, en naar Nederlands recht zelfs ieder geschrift,
ongeacht de originaliteit. Ook op deze brief rust – van rechtswege –
auteursrecht.
B. 'Het is onmogelijk om tot een redelijke maatstaf voor heffingen te
komen. 'Het aantal 'bytes' benodigd voor de opslag van een werk zegt
niets over de kosten die er gemoeid zijn met de totstandkoming van het
werk. Klassieke muziekstukken kosten waarschijnlijk een veelvoud aan
productie van popmuziek, en de verschillen tussen een uurtje TV-quiz en
een Hollywood blockbuster zijn nog groter. Helemaal scheef groeit het
als we de kosten van bijvoorbeeld computerprogrammatuur beschouwen. Op
een enkele DVD kan voor miljoenen aan software staan, maar ook een
backup van software of gegevens waar al voor betaald is. De verschillen
zijn zo groot dat ook met “de wet van de grote getallen” niet tot een
redelijk gemiddelde is te komen.
C. 'Kosten media nemen exponentieel af.' De kosten van media nemen
exponentieel af: elk jaar halveren de kosten van een gigabyte opslag.
Dit is een trend die nu al zo'n dertig jaar gaande is, en niet snel zal
stoppen. Voeren we een heffing in op lege media, gebaseerd op
opslagruimte, dan prijzen we als Nederlandse economie onszelf binnen een
paar jaar geheel uit de markt ten opzichte van economieën die een
dergelijke heffing niet hebben. (Een voorproefje zijn de problemen met
de beschrijfbare DVD, waarvan de heffing nu ongeveer 200 tot 300 procent
van de kostprijs is; consumenten kopen ze massaal over de grens.) Als de
verhouding tussen kostprijs en heffing verder uit te pas gaat lopen zal
een zwarte handel van (bijv. illegaal geïmporteerde) informatiedragers
steeds aantrekkelijker worden. Dat vraagt opnieuw een omvangrijke,
kostbare handhavingsinspanning waarbij burgerrechten in het gedrang
kunnen komen.
Als we heffingen niet willen afschaffen, lijkt mij een limiet van tien
procent van de kostprijs van de media als wettelijke bovengrens zinnig
om verregaande marktverstoring te voorkomen.
D. 'Heffingen zijn extreem impopulair.' Heffingen zijn bij het publiek
enorm impopulair, en worden door velen gezien als gelegaliseerde diefstal.
Ook al lijkt het op het eerste gezicht niet onredelijk dat artiesten
iets terugzien als hun werk wordt gekopieerd, vaak wordt verzuimd te
vermelden dat zij in het huidige sterk verouderde systeem telkens
opnieuw een recht zouden hebben op vergoeding, bij elke nieuwe kopie.
Het is een publiek geheim dat platenmaatschappijen nu hun hoop hebben
gevestigd op het strafrecht. Civielrechtelijke handhaving – tot dusver
veel gebruikelijker – zou een “public relations nightmare” zijn voor
platenmaatschappijen, die door het publiek toch al als geldwolven worden
gezien.
E. 'Heffingen worden willekeurig vastgesteld en gehandhaafd.' Er is wel
een heffing op CD's en DVD's, maar niet op harddisks en MP3 spelers. De
heffing op DVD+R media is lager dan die op DVD-R media, terwijl hiervoor
geen technische reden is (het is in dit licht opmerkelijk dat Philips
deel uitmaakt van de organisatie die de tarieven vaststelt en DVD+R
heeft ontwikkeld). Consumenten bestellen DVD's zonder heffing in
Duitsland, zonder dat hiertegen juridisch kan worden opgetreden, terwijl
middenstanders die hiervan te lijden hebben hard worden aangepakt als ze
media verkopen zonder een heffing te hebben afgedragen.
F. 'Systemen van heffingen worden ten onrechte verdedigd als minst
slechte oplossing.' Een tijdlang werden DRM-systemen (“digital rights
management”) gezien als de oplossing voor de handhaving van het
auteursrecht in de eenentwintigste eeuw: deze zouden de gebruiker langs
technische weg dwingen om voor werken waarop auteursrecht rust te
betalen, en om ongewenst kopiëren te voorkomen. Gebleken is echter dat
er aan “DRM” systemen zoveel bezwaren kleven (al was het maar dat die
niet waterdicht zijn te maken) dat ook de belanghebbenden deze
technieken inmiddels hebben afgezworen. Daaruit moet echter niet worden
geconcludeerd dat dus maar voor grootschalige invoering van heffingen
moet worden gekozen. Er zijn nog allerlei andere mogelijkheden. Zo liet
de reeds genoemde NOVA-uitzending zien dat er veel geld kan worden
verdiend aan merchandising van het “merk” dat artiesten vormen. Een
merkenrecht is een afzonderlijk recht (dat zelfs onbeperkt verlengd kan
worden).
'Conclusie:' Heffingen bestrijken maar een zeer klein gedeelte van het
geheel van de auteursrechtenmarkt, en zijn uitermate onrechtvaardig. Een
dusdanig bot middel inzetten ten behoeve van rechthebbenden is niet te
rechtvaardigen.
'Voorstel:' schaf het hele systeem aan heffingen subiet af.
Jeroen Hellingman Bestuurslid Stichting Vrijschrift.
Over Vrijschrift
Vrijschrift werkt aan bewustwording van de economische en
maatschappelijke betekenis van vrije kennis en cultuur voor de
samenleving. Vrijschrift heeft een beschermende en bevorderende rol.
Internationaal werkt Vrijschrift samen met de Foundation for a Free
Information Infrastructure, de Free Software Foundation Europe, Project
Gutenberg en vele andere organisaties.
Deze brief is vrijgegeven onder de voorwaarden van de Creative Commons
Licentie Naamsvermelding 3.0 Nederland, zie
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/nl/ voor details.
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: open_brief_auteursrecht.odt
Type: application/vnd.oasis.opendocument.text
Size: 57208 bytes
Desc: not available
Url : http://mailman.vrijschrift.org/pipermail/news/attachments/20080122/527a020b/attachment.odt
-------------- next part --------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: open_brief_auteursrecht.pdf
Type: application/pdf
Size: 91719 bytes
Desc: not available
Url : http://mailman.vrijschrift.org/pipermail/news/attachments/20080122/527a020b/attachment.pdf
More information about the News
mailing list