[vertaling] [Fwd: FW: Subj: U+2019]

Benno Schulenberg bensberg at justemail.net
Mon Jun 9 00:15:55 CEST 2008

Hendrik Maryns schreef:
> Na de commentaren van Benno op het teken <’> heb ik me maar eens
> bij de Unicode foundation gemeld.  Benieuwd wat hier uit gaat
> komen.

/me ook.

Ondertussen heb ik me proberen in te lezen in het apostrof-debacle.

  http://unicode.org/versions/Unicode5.0.0/ch06.pdf

Bladzij 9, onderaan, zegt dat de originele U+0027 voor meerdere
dingen (apostrof, aanhalingsteken, accent) gebruikt is.  En dat de
Unicode-standaard elders _ondubbelzinnige_ codes levert "for the
most useful particular interpretations of these ASCII values".

De apostrof, als een niet-aanhalingsteken, lijkt me zo'n "useful
particular interpretation".  Sommige anderen denken dat ook.  Maar
Unicode is om onduidelijke redenen de andere kant op gegaan en
denkt dat er twee soorten apostroffen zijn: een letterapostrof en
een interpunctieapostrof.  En omdat een ander interpuctieteken (het
rechter enkel aanhalingsteken) er net zo uit ziet als een apostrof,
hebben ze beslist dat een interpunctieapostrof ook dezelfde code
moet hebben.  (Bladzij 17, onderaan, en begin volgende bladzij.)

Steve Summit denkt dat een interpunctieapostrof helemaal niet
bestaat en verwoordt tot in detail mijn gedachten over de hele
zaak:

  http://unicode.org/mail-arch/unicode-ml/y2006-m05/0111.html