[vertaling] [Fwd: *** HELP NEEDED ** Vertaling.]

Branko Collin collin at xs4all.nl
Fri Mar 11 14:40:38 CET 2005

On 10 Mar 2005, at 12:22, Wiebe van der Worp wrote:

> Zien jullie hier een mogelijkheid om af en toe bij te springen? Het is
> ongelofelijk belangrijk in deze periode. http://wiki.vrijschrift.nl/
> en dan TransLations of zo...

Een paar opmerkinkjes.

1) Artikelen van Webwereld zijn (c) Webwereld. Volgens mij gaat het
over nieuwsberichten, en die mogen (IIRC, IANAL) onder voorwaarden
worden overgenomen. Ik weet niet of ze mogen worden vertaald.

2) Je Wiki zegt dat ik geen nieuw artikel mag creeëren. Mag ik
nogmaals wijzen op het nut van een Wiki die het gewoon doet?

3) De mensen die hier zitten zijn volgens mij grotendeels
oorspronkelijk Nederlandstaligen. De vertaling die je krijgt zal niet
perfect zijn.

4) Over #1 en #2: het is handig als je die dingen van tevoren zelf
even uitzoekt of laat uitzoeken, zodat je niet twintig vrijwilligers
hetzelfde overbodige werk hoeft te laten doen.

5) Nederlandse journalistiek is anders dan bijvoorbeeld Amerikaanse.
In de VS moet je een geïnterviewde exact citeren. Doe je dat niet,
dan riskeer je een rechtzaak. In Nederland is het daarentegen
gebruikelijk dat een geïnterviewde een artikel kan doorlezen en
eventuele feitelijke onjuistheden kan corrigeren. In de VS wordt je
ontslagen als je de geïnterviewde die mogelijkheid geeft. Weliswaar
zal e.e.a. hier niet van toepassing zijn, maar wel iets om in de
toekomst rekening mee te houden.

Anyway, zonder werkende Wiki maar hier op de lijst:

Minister Brinkhorst voedde het vermoeden door in het debat van
afgelopen dinsdag te zeggen: "Welke beweegredenen Denemarken heeft
gehad om voorafgaand aan de Raad duidelijk te maken dat het niet zou
insisteren op een B-punt, daar kan ik alleen maar naar raden."

Minister Brinkhorst fanned the flame of suspicion by saying in
Tuesday's debate: "I can only guess what moved Denmark to tell the
Council beforehand that it would not insist on a B-item."

De Deense minister Bendtsen is inmiddels boos op Brinkhorst vanwege
diens uitspraak dat Denemarken 'voor het zingen de kerk is
uitgegaan'.

In the meantime, Danish Minister Bendtsen got angry with Brinkhorst
because of his statement that Denmark "commited coitus interruptus".

(Bron: Webwereld, 2005, http://www.webwereld.nl/nieuws/20998.phtml)

En nu ga je me vast vertellen dat iemand het al vertaald had. :-)

--
branko collin
collin at xs4all.nl