klopt dit?

Elros Cyriatan vertaling@nl.linux.org
Thu, 16 Sep 2004 10:00:12 +0200

--=-MtZPvrhHfJhZPA7dPuCv

On do, 2004-09-16 at 05:06 +0200, Tino Meinen wrote:
> Net gelezen op /.
> Klopt dit verhaal eigenlijk? (ik zag er geen reacties op)

Hoi Tino,

Ja, dat klopt helemaal, zo werkt het Mozilla-systeem. (Al moet ik zeggen
dat ik eventuele veranderingen na de oude 'monolithische' Mozilla niet
ken). Elk widget heeft zijn eigen bestand voor de code (1), en los
daarvan een bestand met de teksten (2). Bij het vertalen kopieer je
feitelijk al die bestanden (2) en verander je de teksten. Om de
vertaling te gebruiken schakelt Mozilla over van de ene verzameling
bestanden (2) naar de andere: halve vertalingen zijn niet mogelijk. (Je
kan natuurlijk wel zelf die vertaalde bestanden genereren, maar Mozilla
doet het niet zelf.)
Alle bestanden hebben versienummers, en als ze niet overeenkomen
gebruikt Mozilla zo'n bestand niet. Dat is in dit systeem maar goed ook,
want een ontbrekende vertaling zou (een deel van) Mozilla onbruikbaar
maken (foutmeldingen en weigerende widgets; ook geen Engels, want een
fundamenteel verschil tussen de Engelse bestanden en de vertaalde is er
niet).
Het was handiger geweest als Mozilla de teksten uit de Engelse bestanden
(2) door gettext zou halen. Dat was misschien nog wel makkelijker ook
geweest om te maken (alleen ietsje trager).

Met groet,
Taco

-- I look at life as being cruise director on the Titanic. I may not get
there, but I'm going first class. -- Art Buchwald

--=-MtZPvrhHfJhZPA7dPuCv

--=-MtZPvrhHfJhZPA7dPuCv--