Nederlandse ontwikkelaars/gebruikers van vrije boekhoudsoftware?

Jan Stedehouder vertaling@nl.linux.org
Tue, 22 Jun 2004 20:44:18 +0200

Hallo allemaal,

Dit heb ik binnengekregen via de WinDOSgg.

Groetjes,

Jan Stedehouder

> Belastingaangifte voor ondernemers per 1 januari 2005

[....]

> Waar gaat het nu om?
> Het project (als ik zo mag noemen) gaat in de kern om het ontwerpen en
> onderhouden van een open source module/ programma voor ondernemers die
> elektronisch aangifte moeten doen. Dit kan door het ontwerpen van een
> programma dat de aangifte samenstelt conform de richtlijnen van de
> Belastingdienst of door het ontwerpen van een module, die uit de
> bedrijfsinformatie de benodigde informatie in rapportvorm kan genereren
> (die vervolgens via de website kan worden doorgestuurd naar de
> Belastingdienst).

Sinds begin dit jaar is een klein groepje mensen onder leiding van Nico
Boeree aan het werk om een opvolger voor HABO, het DOS boekhoudprogramma
van de DOSgg, te maken. Ik werk er ook aan mee. Dit groepje heeft zich
gebaseerd op twee uitgangspunten:
1. het nieuwe programma moet niet alleen beschikbaar zijn voor Windows, maar
ook voor andere besturingssystemen, met name ook voor Linux.
2. als het even kan wordt een bestaande open-source applicatie als basis
gebruikt omdat dit veel minder tijd vergt dan een volledig nieuwe opzet.

Uiteindelijk is onze keus gevallen op Lazy8Ledger (http://www.lazy8.nu/),
een goed uitgewerkt Java programma, geschreven als plugin voor Jedit, een
bekende Java programmeurseditor. Het is in verschillende talen beschikbaar,
waaronder Engels, maar nog geen Nederlands. Ik heb inmiddels het programma
(menu's, dialogen etc.) in het Nederlands vertaald, en ga eerstdaags aan de
online documentatie beginnen.

Het lijkt mij geen slecht idee om te proberen om dit programma met de
gewenste module(s) uit te breiden.

Wat betreft je vragen:

>   1.. Zitten in GnuCash alle gegevens die nodig zijn om de
>   belastingaangifte te doen zoals die door de Belastingdienst wordt
>   gevraagd?

Voor wat betreft Lazy8ledger zou een deskundige dat moeten bekijken.

>   2.. Indien niet, is het mogelijk GnuCash uit te breiden, dan wel er een
> module aan te hangen waarmee die gegevens wel kunnen worden opgenomen?

In Lazy8ledger is dat zeker mogelijk.

>   3.. Indien niet, welke andere mogelijkheden zijn er om een open source
> boekhoud-/belastingaangifte programma te ontwerpen/uit te breiden/aan te
> passen?
>   4.. Als GnuCash wel de benodigde informatie heeft, kan deze dan op een
> dusdanige wijze worden uitgelezen dat ze de informatie voor de ondernemer
> oplevert om een aangifte per website te doen? Zo ja, wat is er dan voor
> nodig om dat te realiseren?

Ook dit lijkt me geen onoverkomelijk probleem.

>   5.. Kan dan ook een module worden ontworpen om de aangifte volledig
> elektronisch te laten verrichten? Zo ja, wat is er dan voor nodig?

En ook dat zal wel kunnen.

Voor het voor deze aanpassingen benodigde programmeerwerk zullen we wel
tenminste een extra programmeur nodig hebben. Onze huidige werkgroep is te
klein om dit er ook nog bij te nemen.

> Wie heeft er belangstelling voor om bij deze startbijeenkomst aanwezig te
> zijn en verder mee te denken over dit projectje?

Als dit projectje opgezet zou worden als deelproject van HABO lijkt de komst
van een vertegenwoordiger van de HABO werkgroep me wel op zijn plaats. Ik
wil dat wel op me nemen, maar we zullen wel iemand anders voor het verdere
werk moeten vinden en interesseren.

--
Met vriendelijke groet,
Hans Lunsing