copy = right?

Branko Collin vertaling@nl.linux.org
Fri, 24 Oct 2003 20:12:48 +0200

(Op twee mailinglijsten geplaatst, reageer op die waar je lid van
bent.)

Een verslagje dat ik al eerder had willen posten.

Twee weken terug vierde internet service provider XS4All zijn
verjaardagspartijtje door een symposium/festival/debat over
auteursrechten te organiseren. De stelling van de dag was: slaat de
balans die de overheid tussen publiek belang en auteursbelang tracht
te bereiken door in de richting van auteurs, en met name
tussenpersonen (uitgevers)?

(<http://www.xs4all.nl/c-free/index.html>)

Ik heb niet veel geleerd (wat dat betreft waren de lezingen op
HAL2001 nuttiger), maar het was interessant om zoveel belanghebbenden
en stemmen uit het debat eens bij elkaar te zien. Grote afwezigen
waren de uitgevers en ambtenaren. Wel aanwezig waren politici,
consumentenverenigingen, makers, wetenschappers en de stichting
Brein.

Leerzaam vond ik wel een opmerking van Kathalijne Buitenweg (Groen
Links), die het werk van de anti-softwareoctrooienlobby goed vond. In
de pers die op het debat in het Europees 'parlement' volgde, leek het
namelijk net of de Europarlementariers zich erg gestoord hadden aan
de (vorm van de) lobby, dus het was mooi om nu van een
Europarlementarier te horen dat de lobby op prijs was gesteld.

Verder leek iedereen wel te vinden dat de balans te ver was
doorgeslagen richting auteursrechthebbenden, en met name naar de
tussenpersonen. Helaas was die laatste groep niet vertegenwoordigd,
dus was daarmee ook de balans van het debat een beetje doorgeslagen.

Verder verslag op Webwereld
<http://www.webwereld.nl/bijlage/03_42_b.phtml>.

--
branko collin