Opiniepeiling: Bladwijzers of Favorieten?

Branko Collin vertaling@nl.linux.org
Fri, 1 Mar 2002 01:00:54 +0100

On 28 Feb 2002, at 10:02, Huib Kleinhout wrote:

> VanDale zegt:
> blad·wij·zer (de ~ (m.))
> 1 inhoudsopgave van een boek
> 2 boekenlegger
> fa·vo·´riet (de ~ (m.))
> 1 gunsteling, lieveling
> 2 waarschijnlijke winnaar van een wedstrijd
>
> De huidige vertaling van bladwijzer refereert dus duidelijk naar
> boeken. Hoewel het woord in een andere context natuurlijk ook gebruikt
> kan worden, maakt dat het begrip en de herkenning van het woord niet
> makkelijker. 'Favoriet' is veelzijdiger en wordt op van alles
> toegepast: dingen, plaatsen (!), mensen etc.

Bladwijzer is als een metafoor gebruikt. Hoe favorieten is gebruikt
weet ik niet.

Favoriet is minder neutraal: een site van een concurrent zet ik
bijvoorbeeld liever tussen mijn bladwijzers dan tussen mijn
favorieten.

> Daarnaast wordt het woord 'favoriet' veel vaker gebruikt dan 'bladwijzer'.

In welke context wordt het woord 'favoriet' vaker gebruikt?

[Zou je trouwens tekst waar je niet op reageert uit je e-mail willen
knippen? Dat is wel zo nettiquetjes en daarvoor dan ook mijn dank.]

--
branko collin
collin@xs4all.nl