Database creator for .po and .pot files (fwd)

Branko Collin vertaling@nl.linux.org
Sat, 13 Apr 2002 13:40:06 +0200

On 8 Apr 2002, at 22:47, Rinse de Vries wrote:
> Op maandag 8 april 2002 22:25, schreef u:
>
> Wat een algemene database betreft:
> Op zich een leuk idee.
> 1 mogelijk probleempuntje, hoe zit het met de auteursrechten en
> licenties?

Had dat nou niet gevraagd! ;-)

Je hebt in Nederland twee mogelijk relevante wetten, de Auteurswet en
de Databankenwet. De eerste beschermt de vorm van een werk, de tweede
de gegevens uit een unieke verzameling.

Ik meen dat bij de tweede geldt dat je substantiele moeite moet
hebben gedaan om de gegevens te verzamelen, een verzameling
telefoonnummers als je telefoonbedrijf bent (en die gegevens dus een
bijproduct zijn van je normale bedrijfsvoering) zou er dus niet onder
vallen.

Ik vermoed dat vertalingen van vrije software onder beschermingen van
beide wetten vallen, alhoewel individuele strings waarschijnlijk niet
onder de auteurswet vallen.

Maar: is de resulterende databank een afgeleid werk? Zo nee, wie is
dan de eigenaar van de databank en geniet deze bescherming onder de
Databankenwet?

--
branko collin
collin@xs4all.nl